Stres i jego objawy

Stres towarzyszy zarówno nam, jak i wielu innym gatunkom od bardzo dawna. Na samym początku warto dowiedzieć się, czym tak właściwie jest stres i jak działa na ludzki organizm, aby móc następnie przyswoić techniki radzenia sobie z nim.

Czym tak właściwie jest stres?

Podstawowa definicja ukazuje stres jako reakcję organizmu w odpowiedzi na różne czynniki (stresory), który wpływają na równowagę fizyczną lub psychiczną organizmu, obciążają go, a nawet przyczyniają się do gorszej wydajności. Wśród stresorów fizycznych wyróżnia się przede wszystkim źródła takie jak: hałas, zgiełk, choroby, katastrofy naturalne. Za to do grupy psychicznych, zwanych także społecznymi, należą np. wydarzenia — bezrobotność, problemy rodzinne, strata bliskiej osoby, ciąża i poród, a nawet przestępstwa.

Jaka jest funkcja stresu?

Pomimo wszechobecnej praktyki minimalizowania stresu, warto zwrócić uwagę na to, że z jakiegoś powodu stres odgrywa bardzo istotną rolę w historii gatunku ludzkiego. Jedną z cenniejszych hipotez jest hipoteza walki i ucieczki, która podkreśla, że to właśnie stres był sposobem na zmobilizowanie organizmu do ogromnej aktywności w celu podjęcia walki lub właśnie ucieczki. Skutki jego działania widać zwłaszcza po przyspieszonym biciu serca w celu intensywniejszego ukrwienia mięśni, wyostrzeniu zmysłów dla skoncentrowaniu uwagi, a nawet zwiększeniu potliwości — co miało skutkować lepszym mechanizmem utrzymywania odpowiedniej temperatury ciała.

Porównując niegdysiejszą funkcję stresu ze współczesną, możemy zauważyć sporo nieścisłości, zwłaszcza jeśli chodzi o jego natężenie. Aktualnie nawet drobne, codzienne utrapienia mogą stać się źródłem stresu, jeśli występują wystarczająco często. Taka sytuacja doprowadza organizm do stanu ciągłej gotowości, a co za tym idzie, zwiększonej podatności na wyczerpanie i choroby, a także gorsze funkcjonowania.

Jakie są najczęstsze objawy stresu?

Jednym z ważniejszych czynników w przewlekłym lub nagłym stresie jest kortyzol, którego zbyt wysoki poziom może skutkować uszkodzeniami neuronów i połączeń w różnych obszarach mózgu. Oprócz tego klasyczne objawy stresu dzielimy ze względu na długość ich trwania — krótkotrwałe i długotrwałe.

Do objawów krótkotrwałych zalicza się głównie:

  • suchość w ustach,
  • przyspieszone tętno,
  • przyspieszony i płytki oddech,
  • zwiększoną potliwość,
  • problemy z koncentracją, pamięcią i uwagą,
  • drżenie lub nadmierne napięcie mięśni,
  • niską samoocenę i obwinianie się.

W przypadku objawów długotrwałych można zaobserwować:

  • przewlekłe zmęczenie,
  • otyłość,
  • bóle serca, kręgosłupa, a nawet różnych części ciała,
  • częste bóle głowy lub migreny,
  • zmienność nastroju,
  • zaburzenia depresyjne i lękowe,
  • myśli samobójcze,
  • choroby żołądka i jelit.

Dla wielu osób najlepszym wyjściem będzie wdrożenie leczenia zaburzeń związanych ze stresem, zwłaszcza jeśli jego wysoki poziom utrzymuje się przez dłuższy czas.

Potrzebujesz pomocy? Jesteśmy do Twojej dyspozycji.

Umów wizytę telefonicznie pod nr. tel: +48 531 165 812 lub klikając przycisk poniżej.

Lubisz Ciasteczka?

In Praxi wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego działania serwisu. Korzystając z portalu wyrażają Państwo zgodę na przechowywanie plików cookie.